برد پکیج چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

newadmin2
18 آگوست, 2022
2 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
برد پکیج چیست

برد پکیج قطعه ای است که وظیفه کنترل پکیج و شوفاژ را بر عهده دارد. به طور کلی تمامی برنامه ریزی‌های لازم برای کنترل سیستم از طریق این قطعه انجام می‌شود و تغییرات در برد‌ها عموما در زمان کوتاهی انجام می‌شود. پکیج‌ها دارای قطعات مختلفی هستند که برد مهم‌ترین قطعه در این سیستم است، در واقع برد‌ها کیت حساس کامپیوتری در پکیج می باشند. اگر پکیج دیواری را به انسان تشبیه کنیم برد عملکردی مانند مغز را دارد، با از کار افتادن و یا خراب شدن برد پکیج از کار خواهد افتاد. برد پکیج دیواری وظیفه دریافت پیام‌ها و انتقال پیام‌ها به پمپ مدار گرم کننده را دارد. این قطعه اهمیت بالایی دارد که در ادامه به بررسی این قطعه خواهیم پرداخت.

برد پکیج دیواری چیست

برد پکیج دیواری چیست و چگونه کار می کند؟

پکیج وسیله است که وظیفه آن کنترل گرمایش و تامین آب گرم مصرفی در یک محیط است. برای پاسخ به سوال برد پکیج چیست باید بدانید که انجام کار مذکور در پکیج توسط برد انجام می‌شود، برد شامل قطعات متعددی است و وظایفی همچون روشن و خاموش شدن پکیج، برقراری ارتباط بین قطعات مختلف و… را بر عهده دارد. به طور کلی وظیفه برد کنترل در پکیج و ارسال دستور به سایر قطعات است و کمک می‌کند تا از طریق این عمل پکیج با مشکلاتی همچون: آتش سوزی، ذوب شدن قطعات، روشن و خاموشی ناگهانی مشکلاتی از این قبلی رو به رو نشود.

همچنین مطالعه کنید: تفاوت پکیج دیواری و زمینی

برد پکیج از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

اصلی‌ترین قطعات تشکیل دهنده برد در پکیج عبارت‌اند از:

  • فیوز رله فن
  • آی سی
  • ترانس تغذیه
  • آی سی رگولاتور

در ادامه به بررسی عملکرد هر کدام از این ابزارها خواهیم پرداخت.

نحوه عملکرد برد پکیج۱-نحوه عملکرد فیوز رله فن برد پکیج:

رله برد پکیج دیواری چیست؟ این وسیله قطعه ای است که هنگامی که جریان عبوری بیش از حد مجاز فیوز باشد، سبب می‌شود نوار فلزی ذوب شده و باعث قطع مدار الکتریکی در پکیج شود. هنگامی که الکترون‌ها در کنار شناور قرار می‌گیرند رله فن وظیفه آزادسازی را بر عهده دارد که این عمل سبب اتصال در مدار برقی می‌شود. جایگاه رله فن به مدل‌ها و برند‌های مختلف بستگی دارد، برای یافتن رله فن می‌بایست از اهم متر استفاده نمود. در ابتدا اهم متر را بر روی حالت بیزر قرار دهید و کانکتورها را بر روی نول فن جا به جا کنید؛ رله‌ای که به ول فن متصل است، رل فن نامیده می‌شود.

۲-عملکرد آی سی برد پکیج:

وظیفه آی سی ثابت نگه داشتن ولتاژ تغذیه است و از نوسانات جلوگیری می‌نماید تا سایر قطعات پکیج دچار آسیب نشود. در واقع می‌توان گفت میزان ولتاژ ورودی و خروجی اندازه گیری می‌شود  در برخی موارد تراشه‌ ها با سیگنال‌های دیجتال فعالیت می‌کنند .آی سی‌ها متشکل‌اند از: لایه‌ بندی‌های ویفر‌های نیمه هادی، فلز مس و مواردی که به ترانزیستور متصل است.

۳- نحوه عملکرد ترانس تغذیه در پکیج:

وظیفه ترانس تغذیه تبدیل برق ۲۲۰ ولت شهری به برق ۹ یا ۱۸ ولت است. ترانس تغذیه در نحوه عملکرد برد پکیج نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و برق سایر قطعات از طریق این وسیله تامین می شود.

۴- عملکرد آی سی رگولاتور:

جهت ایجاد ولتاژ تثبیت شده و یا کم کردن ولتاژ‌هایی که در اختیار داریم از آی سی‌ها و یا رگولاتور‌ها استفاده می‌نماییم. هنگامی از رگولاتور استفاده می‌شود که نیازمند ولتاژ رگوله شده باشیم. زمانی که ولتاژ دریافتی از ولتاژ مورد نیاز بیشتر باشد با قرار دادن یک آی سی ولتاژ مد نظر به دست آورده می‌شود. در نظر داشته باشید جریان دریافتی از یک آی سی رگولاتور حداکثر یک آمپر می‌باشد.

وظیفه برد کنترل در پکیج

 

چگونه متوجه شویم که پکیج با مشکل مواجه شده است؟

اصلی‌ترین قسمت در پکیج، برد آن است که وظیفه فرمان به سایر اجزا را بر عهده دارد. هنگامی که عملکرد برد با اختلال رو به رو شود در سیستم کلی پکیج مشکل به وجود می‌آورد و خطاهایی را در صفحه نمایش نشان می‌دهد. البته افراد آماتور خرابی‌های پکیج را به برد نسبت می‌دهند، اما با استفاده از کد خطای پکیج می‌توان دریافت که مشکل در برد پکیج است یا خیر؟! زیرا در بسیاری از موارد ممکن است خرابی مربوط به سایر بخش‌های دستگاه باشد. بنابراین به طور کلی بررسی مشکلات و خرابی پکیج می‌بایست توسط افراد متخصص انجام شود؛ چرا که تعمییرات پکیج و رسیدگی به آن‌ها نیاز به مهارت‌های تخصصی دارد. لذا چنانچه پکیج‌تان با مشکل رو به است و به درستی کار نمی‌کند حتما از یک متخصص کمک بخواهید.

شاید برایتان مفید باشد: تفاوت پکیج و آبگرمکن

علل آسیب رسیدن به برد پکیج چیست؟

در واقع علت‌های بسیاری وجود دارد که ممکن است سبب خرابی و آسیب رسیدن به برد پکیج شود اما در اکثر مواقع گرد و غبار و قدیمی بودن دستگاه‌ها که گاهی سبب اتصالات کوتاه در دستگاه می‌شوند از اصلی‌ترین دلایل آسیب رسیدن به برد پکیج به شمار می‌روند. اما عوامل دیگری همچون موارد زیر می‌توانند از عوامل از کار افتادن برد پکیج و یا هر قطعه الکترونیکی دیگر شوند. این عوامل عبارت‌اند از:

1.بروز کد خطا در پکیج

2. عدم کار کردن پمپ

3. عدم گرمای مطبوع در سیستم

4.ریست شدن دستگاه بعد از روشن شدن شعله

5. عدم گرم شدن رادیاتورها

6. عدم روشن شدن پکیج

7. عدم کار کردن خازن‌ها

در ادامه هر یک از این مشکلات را به اختصار، بررسی می‌کنیم.

برد پکیج دیواری چیست و چگونه کار می کند1-بروز کد خطا در پکیج:

خطاهای مربوط به پکیج عموما به مشکلات اساسی در آن اشاره دارند. برای مثال: خطای E۵۰ در مدل‌های دیجیتالی بدین معناست که برد با اختلال مواجه شده است یا هنگامی که رل فن برد با مشکلی همراه شود، ممکن است علت خرابی از برد باشد. بنابراین هنگام مواجه با چنین کد خطایی برد پکیج حتما باید بررسی شود.

2-عدم کار کردن پمپ :

هنگامی که پمپ پکیج شما به درستی کار نمی‌کند و جریان برق به خوبی منتقل نمی‌شود؛ ممکن است خرابی از برد باشد، با مشاهده این علت ها، هرچه زودتر اقدام به تعمیر پکیج نمایید.

3-عدم گرمای مطبوع در سیستم :

ممکن است درجه حرارت و یا لوله کشی نادرست باعث عدم گرمای مطبوع شود؛ اما در صورتی که مشکل از هیچکدام نباشد، ممکن است برد با مشکل مواجه شده باشد.

4-ریست شدن دستگاه بعد از هربار روشن کردن :

هنگامی که پس از روشن شدن پکیج شما ریست شود، به احتمال زیاد برد کنترل خراب شده است و نیاز به بررسی دارد، زمانی که شمعک اصلا جرقه نمی زند، بهتر است گاز های ورودی چک شود.

5-عدم گرم شدن رادیاتورها:

اگر رادیاتور ها به اندازه کافی گرم نشوند و بعد از بازبینی تمامی موارد بالا به نتیجه ای نرسیدید، ایراد از برد الکترونیکی دستگاه است.

6-عدم روشن شدن پکیج :

در مواقعی که پکیج روشن نمی‌شود و یا اتفاقی رخ می‌دهد، می‌توان گفت اشکال از برد دستگاه است همچنین خاموش شدن پکیج یکی از مشکلات اصلی در برد پکیج به شمار می‌رودکه باید حتما مورد بررسی قرار گرفته شود.

موارد بالا از شایع‌ترین مشکلاتی است که اغلب در پکیج‌ها به وجود می‌آید و گاها این مشکلات مربوط به برد پکیج می‌شود. به طور کلی همه این موارد باید توسط یک متخصص مورد بررسی قرار گیرد.

برد پکیج چیست و نحوه عملکرد آن چگونه استجمع بندی

به طور کلی در این مطلب دریافتیم که برد پکیج چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است. طبق بررسی‌های انجام شده دریافتیم که عملکرد برد در هر وسیله ای مشابه با مغز در بدن انسان است. همانطور که مغز ما وظیفه کنترل سایر قسمت‌ها و انتقال پیام را دارد، برد نیز همین عملکرد را در قطعات الکترونیکی دارد. این وسیله از قطعاتی همچون رله فن، آی سی و ترانس تغذیه تشکیل شده است و اگر دستگاه با مشکلی مواجه گردید این قسمت‌ها باید حتما چک شود و مورد بررسی قرار گیرد. برد مهم‌ترین قسمت در پکیج و یا هر قطعه الکترونیکی دیگری به شمار می‌رود و هنگام تولید برای بررسی سلامت، بارها مورد آزمایش قرار میگیرد تا این اطمینان حاصل شود که به درستی تمامی وظایف از پیش طراحی شده را اجرا می‌کند. لازم به ذکر است اگر قصد خرید قطعات پکیج دیواری مانند خرید اورینگ و واشر پکیج، خرید ایرونت پکیج، خرید بای پس پکیج، خرید برد پکیج، خرید پرشر آب پکیج و قطعاتی از این قبیل را دارید، ایران پکیج بهترین انتخاب شما می باشد.

 

2 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.