صفر تا صد علائم خرابی برد پکیج

newadmin2
13 نوامبر, 2022
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
علائم خرابی برد پکیج

پکیج نوعی سیستم گرمایشی بوده که در سال‌های اخیر طراحی، تولید و به بازار عرضه‌شده و جایگاه بسیار مهمی در بین مردم پیداکرده است. به‌طورکلی پکیج دو حالت تابستان و زمستان دارد که در فصل تابستان نقش آب‌گرم‌کن را ایفا می‌کند و در فصل زمستان نقش موتورخانه را داشته و شوفاژ‌ها را گرم می‌کند. با توجه به کاربرد و مزایای فراوان پکیج، اکثر افراد در منازل خود از این وسیله گرمایشی استفاده می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین قطعات روی پکیج، برد آن است که خود برد نیز شامل قطعات دیگری مانند رله، وریستور، میکروکنترلر، منبع تغذیه و… می‌شود که خرابی هرکدام از این قطعات ارور خاص خود را دارد. برای آشنایی با علائم خرابی برد پکیج و نشانه‌ های خرابی برد پکیج ادامه مطلب را از دست ندهید.

معرفی برد پکیج و وظایف آن

پکیج دیواری قسمت‌هایی مانند شیر کنترل گاز، مبدل حرارتی، مشعل، سنسور فشار و… را داشته که برد نیز بخشی از آن است. برد پکیج به قطعه‌ای گفته می‌شود که کیت حساس کامپیوتری است و بخش‌های پیچیده و حساسی دارد. درواقع این قسمت از پکیج دستورها و فرمان‌های پکیج را به سایر قسمت‌های پکیج انتقال می‌دهد. به عبارت دیگر به برد پکیج مغز آن نیز می‌گویند؛ زیرا با خراب شدن و از کار افتادن پکیج کار آن با اختلال مواجه شده و دستورات لازمه به درستی به سایر قسمت‌ها انتقال نمی‌یابد.

از قطعات نصب شده روی برد پکیج می‌توان سنسورهای حرارتی، ترموستات اتاقی، رله، فلومتر یا فلوسوئیچ، پتانسیومتر، نمایشگر و… را نام برد که هر یک از این قطعات وظیفه خاصی را برعهده دارند. همچنین از قطعاتی که از برد پکیج دستور می‌گیرند می‌توان به LED یا نمایشگر، شیر برقی گاز، جرقه زن، شیر سه طرفه، پمپ و فن اشاره کرد.

علائم خرابی برد پکیجبرد پکیج یکی از اصلی‌ترین قطعات آن است

به‌طورکلی برد پکیج وظیفه انتقال دستورها و پیام‌های دریافتی که از سوی سنسور فشار می‌رسد را به صورت دقیق و به موقع به شیر موتوری و پمپ مدار گرم‌کننده را برعهده دارد. بردهای الکترونیکی پکیج را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی کرد:

برد کنترل جرقه زن

این برد در قسمت داخلی برد پکیج دیواری قرار دارد و روی برد اصلی پکیج دیواری مونتاژ شده است. وظیفه‌ی این قسمت عمل جرقه زنی بوده و باید شعله را کنترل کند. این برد برای کار جرقه‌ زنی به ترانس جرقه زن با ولتاژ بالا متصل می‌شود.

برد کنترل اصلی

برد کنترل اصلی پکیج درون جعبه محفظه برد و در قسمت عقبی صفحه کنترل قرار دارد. ازآنجایی‌که برد کنترل اصلی است با سایر قسمت‌ها و بخش‌های الکترونیکی پکیج ارتباط دارد.

نشانه‌ های خرابی برد پکیجنمونه‌ای از برد پکیج

علائم خرابی برد پکیج دیواری چیست؟

ممکن است در صورت بی مهارت بودن تعمیرکار و نداشتن تجربه کافی، اولین مشکل پکیج را ایراد برد بداند. به بیان دیگر هر ایراد پکیج را نمی‌توان به برد آن نسبت داد. لازم به ذکر است که در صورت وجود مشکل در بردهای مختلف مانند پکیج ایران رادیاتور، پکیج اخگر، پکیج بوتان و… کدهای خطایی مختلفی نمایش داده می‌شود که تعمیرکار با توجه به آنها متوجه ایرادهای پکیج می‌شود. پس علائم خرابی برد پکیج، علائم خرابی خازن ترموستات پکیج، علائم خرابی NTC پکیج و… با یکدیگر تفاوت دارند.

همچنین هر کدام از پکیج‌ها کدهای خطایی متفاوتی دارند، به‌طورکلی در ادامه سعی داریم به نشانه‌های خرابی برد پکیج بپردازیم:

  • یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین علت خرابی برد پکیج گرفتن گرد و غبار و البته قدیمی بودن آن است. درواقع با نشستن گرد و غبار روی سطح برد، احتمال دارد که دو قطعه روی آن با یکدیگر اتصال کوتاه داشته باشند که در نهایت باعث خراب شدن آنها و ایجاد اختلال در کار برد می‌شود.
  • یکی دیگر از خرابی برد پکیج خروج آب از آن و وارد شدن آن به محفظه برد است که به مرور زمان سبب ایجاد رسوب در سطح برد و در نهایت خرابی آن می‌شود.
  • کم شدن عمر قطعات الکترونیکی مانند خازن‌هایی که 1000 ساعت عمر دارند و بعد از گذشت این مدت باد می‌کنند و قابل استفاده نیستند.
  • یکی دیگر خرابی‌های برد پکیج نوسان در برق ورودی ساختمان به دلایل مختلفی است که موجب آسیب رساندن به برد و سوختن آن می‌شود. با استفاده از محافظ برق برای پکیج دیواری می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

مواردی که ذکر شد یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین علائم خرابی برد پکیج دیواری است که با رعایت نکات ذکرشده می‌توان به افزایش طول عمر برد پکیج کمک کرد.

تعمیر برد پکیج دیواریتست قطعات روی برد پکیج دیواری

نشانه‌های خرابی برد پکیج و تعمیر برد پکیج دیواری

با توجه به اینکه برد پکیج مانند مغز و هسته مرکزی آن است، در صورت ایجاد هرگونه ایراد در قطعات آن، در کارکرد پکیج اختلال ایجاد می‌شود. هرگونه خرابی و ایراد در برد نشانه‌های متفاوتی دارد که در صورت ایجاد مشکل و ایراد غیرطبیعی در آن که با تعمیرات اولیه درست نشود، باید برد تعمیر شود. نکته بسیار مهم این است که برای تعمیر برد پکیج دیواری باید به افراد ماهر و کاربلد مراجعه کرد.

به‌طورکلی برای تعمیر برد پکیج دیواری 2 راه حل وجود دارد:

  • اول مراجعه کردن به تعمیرکاری ماهر و کاربلد که برد را تعمیر کند و با نصب مجدد آن روی پکیج بتوان از آن استفاده کرد. برای خرید قطعات یدکی پکیج می‌توانید به فروشگاه معتبر ایران پکیج مراجعه کنید؛ زیرا تمامی قطعات اصلی را عرضه می‌کند؛ همچنین قطعات موردنیاز خود را با کیفیت بالا و قیمتی مناسب خریداری می‌کنید.
  • دوم در صورت نداشتن هیچگونه راه‌حلی برای تعمیر، باید آن را تعویض کنید.

به‌طورکلی می‌توانید از بردهای دست دومی که از نظر شرکت‌های تعمیرکننده مشکلی ندارند، استفاده کنید.

علت خرابی برد پکیجتست و تعویض قطعات خراب

بررسی علائم خرابی برد پکیج و کدهای خطایی آن

  • اگر قصد روشن‌کردن دستگاه را دارید و پکیج هیچ واکنشی، نشان نمی‌دهد، باید مشکل را در برد پکیج جست‌وجو کنید. به‌عنوان مثال روشن نشدن پکیج ممکن است در اثر خراب ‌بودن یکی از قطعات باشد که با چراغ قرمز چشمک‌زن می‌توانید به آن پی ببرید.
  • اگر شعله پکیج تشکیل نشود، خطای E01 نمایش داده می‌شود و ممکن است شیرگاز، برد الکترونیک، جرقه‌زن و یون مشکل داشته باشند.
  • اگر کد E13 نمایش داده شود، نشان‌دهنده وجود مشکل در نرم‌افزار برد است.
  • نمایش خطای E11 به معنای ایجاد شعله قبل از صدور فرمان تشکیل شده از سمت برد است.
  • خطای E05، خرابی برد پکیج را نشان می‌دهد.
  • اگر کد A11 نمایش داده شود، به معنای این بوده که قبل از دستور برد، سنسور پکیج فعال شده است.
  • چراغ سبز چشمک‌زن، خرابی برد دستگاه، کمبود آب، خرابی NTC و گیرپاژ پمپ را نشان می‌دهد.
  • توجه داشته باشید که 80% درصد خرابی پکیج، به ‌علت ایجاد مشکل در رله‌هاست و ابتدا بهتراست رله‌ها را تست کنید. ناگفته نماند که هنگام تست رله، بهتر است آن را از روی برد پکیج جدا کنید.

علت خرابی برد پکیجبرد پکیج و علائم خرابی آن

سخن پایانی

پکیج وسیله‌ای سرمایشی و گرمایشی است که امروزه در اکثر خانه‌ها یافت می‌شود، این وسیله در فصول سرد وظیفه گرم کردن آب و همچنین وظیفه گرم کردن شوفاژها را بر عهده دارند البته در فصول گرم نیز وظیفه گرم کردن آب بر عهده این وسیله است. پکیج، قطعات بسیاری مانند شیرگازی، حسگر شعله، پرشر آب، پرشر دود، برد پکیج و… دارد که برد آن مانند مغز بوده و یکی از اصلی‌ترین قطعات آن است.

ازآنجایی‌که برد وظیفه انتقال اطلاعات و دستورات لازم برای کار سایر قطعات را برعهده دارد، بروز هرگونه مشکل در آن سبب ایجاد اختلال در عملکرد پکیج می‌شود. در این مطلب سعی کردیم به بررسی علائم خرابی برد پکیج بپردازیم. با توجه به میزان اهمیت برد پکیج، در صورت بروز هرگونه مشکل باید به تعمیرکار حرفه‌ای مراجعه کنید. همچنین قطعات پکیج خود را نیز می توانید از ایران پکیج تهیه نمایید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.