اورینگ چیست؟

newadmin2
30 اکتبر, 2022
1 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
اورینگ چیست؟

اورینگ (o-ring) برای نخستین‌بار توسط لوند برگ در سال 1896 اختراع شد. اورینگ نوعی واشر مکانیکی برای برقراری اتصالات مکانیکی یا به‌اصطلاح برای آب‌بندی استفاده می‌شود که به‌شکل حلقه است و از مواد پلاستیکی مقاومی که خاصیت ارتجاعی بسیار خوبی دارند در سایزهای مختلف تولید می‌شوند. اورینگ ها برای انواع اتصالات مکانیکی به کار می‌روند. اگر می‌خواهید بدانید اورینگ چیست و چه کاربردهایی دارد در این مطلب به آن پرداختیم امیدواریم که برایتان مفید باشد.

ویژگی‌های اورینگ چیست؟

اورینگ به‌دلیل خاصیت ارتجاعی و جنسی که دارد، به‌عنوان واشر در برقراری انواع اتصالات استفاده می‌شود. مهم‌ترین دلایلی که باعث شده اورینگ در بسیاری از تجهیزات مکانیکی و صنعتی کاربرد داشته‌باشد، عبارت است از:

  • قیمت پایین آن
  • مقاومت الکتریکی بالا
  • جنس بسیار و محکم
  • سازگاری با مواد شیمیایی
  • مقاومت در برابر ضربه
  • در دسترس بودن آن
  • امکان تولید در اندازه‌های مختلف
  • قابل‌استفاده در دماهای مختلف
  • تحمل فشار تا ده‌ها مگا پاسکال

مطالعه کنید:

خرید ولوم پکیج بوتان

اورینگ چگونه کار می‌کند؟

اورینگ چگونه کار می‌کند؟

اورینگ بیشتر برای آب‌بندی و جلوگیری از نشت گاز یا مایعات به‌عنوان واشر برای اتصال بین دو اشیا به کار می‌رود. برای اینکه بدانید اورینگ چیست باید متوجه عملکرد آن شوید. توجه داشته باشید که هنگام استفاده از اورینگ برای اتصالات باید طریقه نصب مکانیکی آن درست باشد که بتواند تغییر شکل اورینگ را پیش‌بینی کند. فشار مکانیکی وارد شده بر اورینگ که با سیال در تماس است پیش‌بینی می‌شود. تا زمانی که فشار سیال از فشار محلی که اورینگ متصل است، بیشتر نشود مشخص می‌شود که عمل آب‌بندی به‌درستی صورت‌گرفته است.

فشار سیال به‌شکل یکدست و یکنواخت بر روی سطح اورینگ انتقال داده‌می‌شود و فشار سطح هم همزمان با فشار فزاینده بالا می‌رود. به این‌ترتیب اورینگ تا زمانی که درست نصب‌شده باشد پس از لحاظ مکانیکی عمل آب‌بندی را به‌عنوان یک واشر به‌درستی انجام می‌دهد.

اصلی‌ترین و بیشترین دلیلی که اورینگ ها گاهی خوب آب‌بندی نمی‌شوند، به‌دلیل بیرون آمدگی قسمت‌های جفت شده‌است. درزگیر برای ایجاد یک نقطه تماس بین اورینگ ها و سطوحی که برای آب‌بندی نیاز است درست می‌شود که این مسئله باعث فشار موضعی زیادی می‌شود.

اورینگ چیست

اورینگ چیست در چه مواردی کاربرد دارد؟

این ابزارهای کوچک و با دوام در مکان‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • در اتصالات های آب و فاضلاب
  • در انواع لوازم منزل که نیاز به آب‌بندی داشته‌باشد.
  • در پالایشگاه‌ها و تجهیزات نفت و گاز
  • اتصالات بین لوله‌های گاز
  • اتصالات در پکیج ها
  • در انواع ماشین‌آلات صنعتی
  • در انواع کارخانه‌ها و صنایع
  • ساخت قطعات خودرو
  • مصارف بهداشتی و پزشکی
  • صنعت ورزش و صنعت برق
  • در انواع اتصالات در منزل

چگونه اورینگ باکیفیت بخریم؟

چگونه اورینگ باکیفیت بخریم؟

اگر می‌خواهید، یک اورینگ با کیفیت بخرید باید بدانید اورینگ چیست و چه جنس‌هایی دارد. نسوز بودن یکی از علائم با کیفیت بودن اورینگ است. برای اینکه متوجه جنس اورینگ شوید آن را با دست کمی بکشید اگر اورینگ از حالت و شکل اولیه خود خارج نشد، متوجه می‌شویم که جنس خوبی دارد، اما اگر بعد از کشیدن فرم اولیه خودش را از دست داد و خط و سوراخ‌هایی روی آن ایجاد شد، اورینگ از کیفیت خوبی برخوردار نیست. اورینگ های بی‌کیفیت بعد از مدتی از حالت نرمی خود خارج می‌شوند و به‌مرور زمان شکننده می‌شوند اما برخلاف آن اورینگ باکیفیت هیچ‌وقت دچار مشکل و خرابی نمی‌شود. به‌طور کلی برای خرید اورینگ مناسب باید به این ویژگی‌ها دقت داشته‌باشید:

میزان فشار

هنگام استفاده از اورینگ ها باید دقت کنید که تحمل و درجه فشار کافی برای محافظت از نشت را دارد.

 قطر داخلی

قطر داخلی اورینگ باید با قطر لوله مورد استفاده شما برابر باشد تا بتواند به‌طور کامل عمل آب‌بندی را انجام دهد.

سطح مقطع

منظور از سطح مقطع اورینگ چیست؟ منظور از سطح مقطع همان ضخامت اورینگ است. برای خرید باید ضخامت آن را در نظر داشته‌باشید که متناسب باشد، هرچه ضخامت آن بیشترباشد در برابر نشت محافظت بیشتری از خود نشان‌می‌دهد.

جنس

جنس‌های مختلفی از اورینگ ها در بازار موجود است. شما باید بسته به محل مکانیکی که نیاز به آب‌بندی دارد، اورینگ متناسب با آن را تهیه کنید. زیرا هر یک خواص و کاربردهای خاص خود را دارد.

سختی

درجه سختی یکی از نکات مهمی است که در موقع انتخاب اورینگ باید توجه کنید. درجه سختی 40 نشان‌می‌دهد که حلقه اورینگ نسبتاً نرم هست؛ در حالی‌که درجه سختی 90 نسبتاً سخت است.

همچنین بخوانید:

خرید پمپ دوکا

اورینگ پکیج چیست؟

اورینگ های پکیج یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در هر پکیج می باشند، زیرا باید در برابر حرارت حدود 150 درجه مقاومت داشته‌باشند و تغییر حالت ندهند؛ به‌همین‌خاطر باید اورینگ مناسب آن را استفاده‌کنید. برای پکیج معمولاً از اورینگ EPDM استفاده می‌شود و در برخی موارد باید از اورینگ های سیلیکونی استفاده ‌کنید. در ادامه متوجه می‌شوید اورینگ پکیج چه کاربردی دارد.

کاربرد اورینگ پکیج چیست؟

کاربرد اورینگ پکیج چیست؟

اورینگ پکیج در موارد زیر کاربرد دارد:

  • محلی که لوله‌ها به مبدل متصل می‌شوند
  • محلی که لوله‌ها به چند راهه رفت یا برگشت متصل می‌شوند
  • برای پمپ پکیج

شاید برایتان مفید باشد:

تفاوت پکیج و آبگرمکن

انواع اورینگ چیست؟

اورینگ ها همانند سایر محصولات در انواع و اقسام رنگ و جنس وجود دارد که هر کدام بسته به کاربردهای مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند. در ادامه به انواع اورینگ ها اشاره کرده‌ایم:

اورینگNR و SBR

این نوع از اورینگ ها دارای قدرت کششی بسیار زیادی هستند؛ همچنین در مقابل فشارهای زیادی که به آن ها وارد می‌شود، بسیار مقاوم هستند و به‌راحتی خراب نمی‌شوند.

اورینگ NBR نیتریل

این نوع از اورینگ ها مقرون‌به‌صرفه و معمول‌ترین اورینگ های مورد استفاده‌است. به‌طور معمول در پمپ‌بنزین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برابر گریس و مواد چربی معدنی مقاومت بالایی دارد و تا دمای 70 درجه سانتی‌گراد مقاوم است.

اورینگ وایتون FPM,FKM

قیمت این اورینگ نسبت به NBR بالاتر است، اما به‌دلیل مزایای زیادی که دارد، مانند مقاومت بالای شیمایی، مقاومت فیزیکی، تحمل دما و فشار بسیار بالا و همچنین مقاومت در برابر روغن و اسیدها استفاده زیادی در صنعت از آن می‌شود.

اورینگ وایتون سفید

اورینگ وایتون سفید نوعی پیشرفته‌تر از وایتون سیاه است. از این اورینگ ها در دمای پایین و در حضور هیدروژن استفاده می‌شود که بیشتر در ژنراتورهای نیروگاه‌های بزرگ کاربرد دارد.

اورینگEPDM

EPDM اورینگ چیست؟ این نوع اورینگ مقاومت بسیار بالایی در برابر فرسایش بر اثر هوا، جو و بخار آب دارد. از این اورینگ در سیال های دارای فسفات در دماهای پایین استفاده می‌شود و عملکرد بسیار عالی دارد. این نوع اورینگ طول عمر مفیدی دارد و در برابر سیالات سخت و زبر بسیار مقاوم است.

اورینگ سیلیکون

اورینگ سیلیکون یکی دیگر از اورینگ های رایج و پرکاربرد است. دارای مقاومت بالا در برابر دما است که علاوه بر آن قدرت کشسانی زیاد در برابر پارگی و سابیدگی را دارد. از آن برای مصارف صنایع‌غذایی، دارویی، بهداشتی و تجهیزاتی با سیال آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اورینگ برای محیط‌های روغنی و چرب و در آب‌بندی های دینامیکی مناسب نیست.

اورینگ تفلون PTFE

این اورینگ در برابر انواع مواد شیمیایی مانند اسید، روغن، بنزین مقاوم است. به‌دلیل مقاومت بالایی که در برابر ساییدگی دارد، برای اکثر مصارف از این اورینگ ها استفاده می‌شود.

اورینگ KALREZ

کالرز اورینگ چیست؟ نمونه‌ای دیگر از اورینگ هایی است که در برابر مواد شیمیایی مثل اسید از خود مقاومت نشان‌می‌دهد و تا دمای 400 درجه را به‌راحتی می‌تواند تحمل کند.

انواع اورینگ پکیج

جمع‌بندی

اورینگ ها نوعی واشر بسیار مقاوم در برابر فشار، دما، مواد شیمیایی و… هستند که برای اتصالات مکانیکی بین دو شیء و یا آب‌بندی به کار می‌روند. اورینگ ها در سایز، رنگ و جنس‌های مختلفی وجود دارد که موارد استفاده هر یک را در این مطلب توضیح دادیم. یکی از اورینگ های رایج که برای اورینگ پکیج هم کاربرد دارد اورینگ سیلیکونی است. شما می‌توانید اورینگ مناسب جهت کار خود را بعد از بررسی و نکات لازم از مجموعه ایران پکیج سفارش دهید. امیدوارم در این مطلب متوجه شده باشید اورینگ چیست و چه کاربردهایی دارد.

1 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.