علائم خرابی منبع انبساط پکیج

newadmin2
30 اکتبر, 2022
2 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
علائم خرابی منبع انبساط پکیج

موارد متعددی می تواند نشان دهنده خرابی منبع انبساط باشد، اما به طور کلی افزایش بیش از حد فشار، افت فشار و نوسانات سه عامل کلیدی هستند که نشان دهنده خرابی منبع انبساط در پکیج می باشند. این نوسان و فشار معمولاً در نمایشگر فشار روی پکیج قابل مشاهده است.

عقربه و نشانگر فشار با خراب شدن منبع انبساط بسیار بالا می رود؛ از طرفی دیگر با سرد شدن آب، عقربه مقادیری کمتر از حد نرمال را نشان می دهد. گاهی اوقات فشار مدار آنقدر زیاد می شود که شیر اطمینان بسته وارد عمل شده و باعث نشت مقداری از آب موجود در مدار می گردد. از این رو، با سرد شدن مدار گرمایش، دما به شدت کاهش می یابد و باعث خاموش شدن کامل پکیج می شود. این افزایش و کاهش شدید فشار نشان دهنده خرابی منبع انبساط پکیج است و تعمیر آن نیاز به دانش تعمیرکار مجرب دارد.

تست خرابی منبع انبساط پکیج

برای تست منبع انبساط پکیج پس از بررسی و اطمینان از باز بودن شیلنگ یا لوله رابط منبع انبساط به مدار گرمایش، سوزن شیر منبع انبساط را با سر پیچ گوشتی کمی فشار دهید.
اگر هوا خارج شود، احتمالا منبع انبساط سالم می باشد.
اما در صورتی که با فشار دادن سوزن والو، آب از آن خارج شود قطعا نشانه خرابی منبع انبساط پکیج می باشد و هر چه سریع تر باید آن را تعویض کنید.

نکات مهم:
گاهی اوقات با نشانه های خرابی منبع انبساط پکیج مواجه می شویم اما با تست منبع انبساط پکیج متوجه می شویم که سالم است. در این صورت به سرعت شیلنگ و رابط متصل به منبع انبساط پکیج را بررسی می کنیم که به احتمال زیاد پر از رسوبات آب می باشد.
توصیه می شود در پکیج ایران رادیاتور به جای استفاده از شیلنگ با قطر کم از لوله رابط مسی که قطر بیشتری دارد استفاده شود.
برای خرید قطعات یدکی پکیج ایران رادیاتور اینجا را کلیک کنید.

علت خرابی منبع انبساط پکیج

علت خرابی منبع انبساط پکیج

شلنگ رابط

اگر علت خرابی منبع انبساط پکیج، انسداد لوله یا شیلنگ اتصال باشد علائم تشخیصی، تفاوت چندانی ندارد و با رفع این مشکل به راحتی بر طرف می شود. برای این کار لوله اتصال را باز کرده و با استفاده از اسیدی ضعیف مانند نمک جوهر یا سرکه به خوبی تمیز کنید و دوباره ببندید. در برخی موارد منبع نشتی در محل اتصال لوله اتصال در مدار گرمایش یا زیر منبع انبساط پکیج رخ می دهد. در این صورت ممکن است یا مهره شل شده باشد و یا اورینگ پکیج خراب باشد.

در صورتی که در تعمیر پکیج متوجه شدید که علت وجود مشکل و خرابی منبع انبساط پکیج یکی از این دو مورد است اورینگ پکیج را تعویض و مهره ها را سفت کنید. اما چنانچه علت خرابی منبع انبساط پکیج شلنگ رابط باشد، بهتر است آن را تعویض کنید.

میزان فشار باد منبع انبساط پکیج

دستگاه پکیج با توجه به مدل و توان حرارتی که دارد از منبع انبساط متفاوتی برخوردار است. نوع و توان پکیج از عوامل تاثیر گذار بر تنظیم باد پکیج می باشد.

یعنی منبع انبساط استفاده شده در پکیج ها قدرت و ظرفیت های متفاوتی دارد. هر چه ظرفیت حرارتی دستگاه پکیج بیشتر باشد، مدار گرمایش بزرگ تر و حجم آب در این مدار بیشتر می شود. به همین دلیل است که منابع استفاده شده در پکیج ها متفاوت است. توجه به این نکته ضروری است که همه منابع انبساط به کار برده شده در پکیج ها از نوع منبع‌انبساط پکیج هستند .

علت خالی شدن باد منبع انبساط پکیج

باد منبع انبساط پکیج عامل مهمی است که باید در سرویس سالیانه بررسی شود؛ زیرا یکی از نشانه های خرابی منبع انبساط پکیج، کاهش میزان باد منبع انبساط پکیج است.
اگر منبع سالم باشد، باد کمی از آن بیرون می‌آید یا گاهی هیچ بادی از آن خارج نمی شود با این وجود اگر این اتفاق رخ داد، دلایلی که باد آزاد شده است باید بررسی شود.
اگر منبع انبساط دارای باد نباشد: اگر پس از آزمایش منبع انبساط پکیج متوجه شدید که هوا وجود ندارد، به صورت زیر عمل می کنیم:
ابتدا ورودی آب سرد پکیج را ببندید و شیر پر کن پکیج را باز کنید و دریچه آب گرم را تا پایین ترین حد باز کنید تا آب داخل دستگاه کاملا تخلیه شود و زمانی که قسمت بالای دستگاه، پشت هود پکیج و روی انبساط والف آن قرار دارد، عملیات را شروع می کنیم.

برای این کار از یک پمپ معمولی مشابه آن چه که در تصویر می بینید استفاده می کنیم و اگر گیج فشار به همراه داشته باشیم، منبع را با فشار 1 اتمسفر باد می کنیم.

تعمیر منبع انبساط پکیج

تعمیر منبع انبساط پکیج

مشکلات و خرابی منبع انبساط پکیج در صورتی که ناشی از عوامل خارجی مانند مسدود شدن مسیر منبع یا آب از زیر منبع انبساط باشد، قابل تعمیر می باشد.
البته باید توجه داشت که اگر آسیب شناسایی شده ناشی از عوامل داخلی منبع انبساط باشد، تعمیر منبع انبساط پکیج به صرفه نخواهد بود.
عواملی مانند موارد بیان شده در زیر قابل تعمیر نیست و بهتر است منبع انبساط پکیج تعویض شود:

  • خرابی سوزن هوای مخزن
  • خرابی دیافراگم پکیج
  • بالون داخل مخزن یا منبع انبساط پکیج
  • سوراخ شدن و تغییر شکل منبع انبساط پکیج

و ….

آیا منبع انبساط پکیج قابل تعمیر است؟

در پاسخ به این سوال با توجه به توضیحات بالا باید به شما بگوییم که با توجه به کارکرد های منبع انبساط پکیج و ساختار آن، تعمیر منبع انبساط پکیج توجیه اقتصادی ندارد و تعویض آن بسیار به صرفه تر است.

منبع انبساط پکیج

منبع انبساط پکیج را تعویض کنید

برای تعویض منبع انبساط پکیج لازم است ابتدا سیستم گرمایش را خاموش کرده و اجازه دهید آب موجود در مدار خنک شود. هنگامی که آب سرد شد، لازم است آب را از مدار گرمایش به طور کامل تخلیه کنید. برای انجام این کار ابتدا باید ورودی آب سرد دستگاه را کاملا ببندید.
سپس آخرین یا پایین ترین شیر آب را در سیستم گرمایش پکیج را باز کنید و اجازه دهید آب کاملا تخلیه شود، لازم است شیر ​​پر کن پکیج را باز کنید تا آب در مدار گرمایش بسته تخلیه شود. احتمالا بعد از تخلیه آب بهتر است آب را از یک طرف مدار دمیده یا فشار هوا ایجاد کنید تا تمام آب تخلیه شود. پکیج را باز کرده و به آرامی از طرف پشت روی زمین قرار دهید.

منبع انبساط پکیج توسط یک لوله یا رابط به مدار گرمایش بسته شده است و این لوله یا شلنگ پکیج در انتهای پکیج قابل تشخیص است. قبل از باز کردن، اگر منبع انبساط روی صفحه محافظ بسته شده باشد، پیچ های آن را باز کنید. سپس با استفاده از آچار فرانسوی به آرامی و با کمی فشار، لوله یا شلنگ اتصال مخزن یا منبع انبساط پکیج از مدار گرمایش را باز کنید.

قبل از اتصال یک منبع جدید در مدار، بهتر است انسداد یا گرفتگی در مسیر منبع انبساط پکیج را بررسی کنید. برای جایگزینی منبع انبساط پکیج باید نمونه ای مشابه برای آن آماده کنید.
در صورتی که پس از مطالعه مقاله علائم خرابی منبع انبساط پکیج متوجه شدید منبع انبساط پکیج شما معیوب است، برای تعویض منبع انبساط پکیج با قطعه اصلی با کارشناسان وب سایت ایران پکیج تماس حاصل نمایید.

2 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.