علائم خرابی NTC پکیج

newadmin2
4 نوامبر, 2022
5 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
علائم خرابی ntc پکیج

حسگر یا سنسور قطعه ای است که بر اساس استانداردی که برای آن تعریف شده و تکنولوژی به کار رفته در آن به برخی تغییرات حساسیت نشان داده و فعالیت خود را آغاز می نماید. به عبارتی حتی سنسور NTC  پکیج نیز از دسته عناصری است که فاکتورهای فیزیکی را به فاکتورهای الکتریکی تبدیل می نماید.

در پکیج ها با برندهای متفاوت این قطعه با نام سنسور NTC  پکیج وجود دارد که روش تستNTC  پکیج نیز مورد بررسی قرار داده خواهد شد و در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

در پروسه تولید گرمایش، یکی از مهم ترین قطعات، همین سنسورهای تشخیص دما یا NTC هستند که بر اساس پیام دریافت شده مبنی بر میزان حرارت در پکیج، نحوه کارکرد آن را نیز مشخص می نماید. NTC در پکیج مخفف کلمات پکیج Negative Temperature Coefficient  یا همان ضریب دمای منفی است که بسیار مقاوم بوده و با افزایش دما مقاومت آن نیز کاهش می یابد که علائم خرابی NTC پکیج نیز به راحتی قابل مشاهده خواهد بود.

علائم خرابی ntc پکیجعملکرد سنسور NTC پکیج

سنسور NTC یا ترمیستور، سنسوری از نوع مقاومتی است که با افزایش دما، مقاومت آن کاهش می یابد و به واسطه جنس بکار رفته در تولید قطعه، قابل استفاده در دمای ۵۰ تا ۱۵۰ درجه سانتیگراد است. این سنسورها وظیفه اندازه گیری دما را بر عهده دارند. این نوع سنسور، به دو شکل مستغرق و سطحی، دمای مدار را حفظ می کند. ممکن است شما نیز گاهی اوقات با علائم خرابی سنسور مدار گرمایش پکیج مواجه خواهید شد.

عملکرد سنسور NTC پکیجانواع سنسور NTC پکیج

سنسور ترمیستور یا NTC پکیج دو دو نوع سطحی و مستغرق وجود دارد که نوع سطحی ان بیشترین استفاده را در پکیج ها دارد. مدل سنسور مستغرق نیز در داخل لوله ها و در مسیر جریان آب تعبیه می شوند و به پایین آوردن میزان خطا در اندازه گیری دمای آب پکیج کمک می کند.

NTC سطحی به واسطه بدنه مسی خود، به لوله مسی وصل شده و از طریق همان لوله مسی، دمای آب را تخمین و مشخص می نماید.

جالب است که هر چه میزان جریان برق بالاتری از سنسور NTC به برد صادر شود، شعله بسیار پرقدرت تر ایجاد می شود و تا زمانیکه دمای آب توسط کاربر تعیین شود، این قطعه به روند کار خود ادامه می دهد که یکی از علائم خرابی سنسور NTC پکیج دیواری این است که در صورتی سنسور پکیج به خوبی فعالیت نکند، قطعی مدار شکل گرفته و دستگاه اعلام خطا می دهد. هر کدام از این سنسورها بسته به مدل خود دچار رسوب شده و یا شل می شوند بنابراین زمانی که دمای دستگاه بیش از اندازه بالا رود، آب جوش آورده و یا پیش از گرم شدن مدار گرمایش خودکار خاموش می شود.

اطلاع از خرابی سنسور NTC پکیج

یک روش تست NTC پکیج این است که از اهم متر استفاده نمایید. در این روش برای پیدا کردن علائم خرابی NTC پکیج را از پکیج جدا نموده و با اهم متر مقاومت آن را اندازه گیری می نماییم. در صورتی که دمای اتاق 25 درجه سانتی گراد باشد اهم متر کاربردی، عدد 10 کیلو اهم را نشان می دهد.

مزایای سنسور NTC پکیجمزایای سنسور NTC پکیج

سنسور NTC پکیج از مزایای بیشماری برخوردار است که به سلامت دستگاه کمک شایانی می نماید.

حساسیت بالای این حسگر، یکی از مهم ترین ویژگی های آن به شمار می رود. این سنسور از حساسیت بالایی برخوردار بوده و با افزایش دما 5درصد از مقاومت سنسور کم می شود.

اندازه کوچک و وزن سبک و قابل حمل بودن از جمله مزایای این سنسور است که به راحتی قابل نصب بوده و همچنین به دلیل ابعاد کوچک، از حساسیت بالایی برخوردار است. ابعاد آن باعث شده تا به تغییرات دما حساس بوده و سریع پاسخ
دهد. در صورت خرابی باید به خرید قطعات یدکی پکیج مانند NTC اقدام نمایید.

استحکام و دمای بالای سنسور NTC آن را در برابر شوک های مکانیکی و حرارتی و لرزش مقاوم نموده است.

قیمت پایین و مقرون به صرفه بودن نیز از دیگر امتیازات این محصول است که به سرعت و در صورت خرابی می توان بدون نگرانی آن را تعویض نمود.

علت خرابی سنسور NTC پکیج

علائم مشکل در NTC پکیج بسیار راحت و قابل تشخیص است. ترمیستور یا همان NTC گاهی دچار آسیب و خرابی می شود. یکی از نشانه های خرابی سنسور NTC پکیج عملکرد نادرست دستگاه در تنظیم آب گرم مصرفی و دما است. زمانی که این قطعه خراب شود، علت خرابی سنسور NTC پکیج را می توان به راحتی تشخیص داد. این سنسور در زمان خرابی فعال می‌شود و مانع از روشن شدن پکیج می شود. گاهی در خرابی سنسور NTC پکیج آب گرم، خروجی گرم‌تر یا سردتر از دمایی که تنظیم کردید است که این یکی از علائم خرابی سنسور ntc پکیج دیواری می باشد.

از دیگر نشانه خرابی سنسور ntc پکیج ، تنظیم نشدن دمای محیط است که پکیج قادر به شناسایی دمای شعله نیست و به تولید گرمای بیش از حد می پردازد.

قطعات پکیج بوتان نیز در کنار بسیاری از قطعات پکیج اریستون و سایر برندها در بازار به وفور وجود دارد و می توانید آن را خریداری نمایید.

نحوه تعویض ntc پکیجنحوه تعویض ntc پکیج

در صورت مشکل درntc  پکیج باید به موارد زیر دقت شده و بررسی شود.

در ابتدا باید از وصل نبودن پکیج به برق اطمینان حاصل یابید.

در مرحله بعدی بهتر است در نظر داشته باشید که کدام مدل قطعه ntc سطحی یا مستغرق دچار خرابی شده است و باید تعمیر یا تعویض شود.

در صورتی که سنسوری دچار خطا شد اگر سطحی باشد به راحتی می توان آن را تعویض نمود. با باز کردن سطح رویه پکیج  می توان به سنسور سطحی دسترسی راحتی داشت. اما زمانی که سنسور مستغرق خراب شده و نیاز به تعمیر باشد، لازم است تا به قسمت داخلی لوله کشی رفته و در انجا به دنبال رفع شکل باشید که کار کمی سخت‌تر می شود.

در صورتی که شما سنسورها را از پایه‌ای که روی آن قرار گرفته‌اند، خارج و جدا کردید، باید قطعه ای جدید و سالم جایگزین نمایید. در صورت خرابی و مشکل در NTC پکیج باید به طور کامل آن را تعویض نمود زیرا تعمیر آن بی فایده است.

قیمت سنسور  NTC

سنسور NTC قطعه ای است که از قیمت مناسبی برخوردار بوده و بسیار مقرون به صرفه است. در هر پکیج، قیمت های  NTC متفاوت بوده و بسته به نوع کیفیت و مقاومت از قیمت متفاوتی برخوردار است. دقت داشته باشید که قیمت پایین این سنسور نشان از دقت پایین قطعه دارد. پس باید با تحقیق کامل به خرید قطعه مناسب اقدام نمایید. همچنین می توانید بخش محصولات ایران پکیج را نیز مشاهده نمایید و اگر قطعه ای مورد نیازتان بود با قیمتی مناسب آن را تهیه نمایید.

5 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.