علت خرابی مبدل پکیج چیست؟

newadmin2
2 نوامبر, 2022
3 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
خرابی مبدل پکیج

امروزه در بسیاری از منازل برای گرم کردن آب مصرفی از انواع پکیج ها استفاده می شود که هر نوع از این دستگاه دارای قطعاتی هستند که به گرم شدن آب مصرفی و سیستم های گرمایشی کمک می کند. با این وجود شاید شما هم با مشکل خرابی مبدل پکیج رو به رو شده باشید.علائم خرابی مبدل پکیج

مبدل پکیج چیست؟

مبدل پکیج از قطعات اصلی و مکانیکی در پکیج های دیواری است که بصورت کلیدی تعبیه شده است. وظیفه مبدلها در پکیج ها گرم کردن آب وارد شده به پکیج است. گرم نشدن کافی آب و سیستم های گرمایشی یکی از علت خرابی مبدل پکیج به شمار می رود. در صورت وجود مشکل در این قطعه، عملکرد دستگاه نیز با مشکل جدی رو به رو می شود که به سرعت باید به تشخیص خرابی مبدل پکیج اقدام نموده و در اولین فرصت آن را تعمیر نمود.

ایران پکیج، انواع قطعات یدکی پکیج را تولید و به فروش می رساند. خدمات ایران پکیج مانند خرید پمپ پکیج و عمده فروشی قطعات پکیج به شمار می رود.

به منظور خرید ابزار و ملزومات پکیج مانند خرید ترموستات حد نیز می توانید به ایران پکیج مراجعه نمایید.

مبدل محفظه ای است که در قسمت فوقانی مشعل قرار گرفته و آب به وسیله شعله ایجاد شده گرم می گردد به عبارتی مبدل ارتباط مستقیمی با شعله ایجاد شده در پکیج دارد و آب مصرفی در محیط و سیستم های گرمایشی را به طور همزمان گرم می کند.

انواع مختلف مبدل در پکیج

مبدل ها بر اساس کاربرد و نوع پکیج به 2 دسته نقسیم بندی می شوند که در زیر با آنها آَشنا می شویم. در ابتدا پیش از رسیدن لبه انواع اصلی مبدلها به مبدل تک منظوره می پردازیم.

یکی از انواع مبدل ها، مبدل اصلی تک منظوره است.

مبدل های تک منظوره تعبیه شده در پکیج های دو مبدله هستند. پکیج دو مبدله تولید شده از دو مبدل اصلی و
صفحه ای یا ثانویه تولید شده که مبدل اصلی آب مورد نیاز برای گرم کردن محیط را فراهم می کند. در این نوع مبدل، به منظور گرم کردن آب از مبدل ثانویه کمک گرفته می شود و آب گرم مصرفی بر اثر قرارگیری آب سرد در کنار آب گرم تامین می شود. در صورت دیدن علائم خرابی مبدل ثانویه پکیج سریعاً نسبت به تعویض و تعمیر آن اقدام نمایید.

در پکیج‌های دو مبدل با کمک مبدل تک منظوره، زمانی که در حالت زمستان قرار دارد، پمپ فعال بوده و بر اثر گردش آب در مبدل اصلی، آب مصرفی و آب موجود در رادیاتورها گرم می شو.د. از مزیت های پکیج دو مبدل رسوب گیری کمتر آن است و نیاز نیست جرم گیری مدوام انجام شود. مبدل های تک منظوره تولید شده از جنس مس هستند و با آلومینیوم پوشیده شده اند. پوشش آلومینیوم استفاده شده در این مبدل، از خرابی مبدل ثانویه جلوگیری می کند.

تشخیص خرابی مبدل پکیجآشنایی با پکیج تک مبدل و دو مبدل

مبدل یکی از مهم ترین قطعاتی است که به محض وجود نشانه های خرابی مبدل پکیج، عملکرد دستگاه شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. به وسیله این قطعه است که آب گرم مصرفی شما تامین می شود.

از مبدل های رایج در پکیج می توان به مبدل اولیه که همان مبدل اصلی است و مبدل دیگر که همان مبدل ثانویه می باشد اشاره نمود که هر کدام عملکرد و کارکرد بخصوصی را دارد؛ جالب است که مبدل های اصلی در تمامی مدلها وجود دارند.

مزیت پکیج تک مبدل

پکیج های تک مبدل از ساختمان و ساختار ساده تری نسبت به مدلهای دیگر برخوردار است. در این نوع پکیج ها احتمال خرابی و بسیار به ندرت دیده می شود. از دیگر ویژگی های این مبدل گرفتگی کمتر لوله ها به شمار میرود. اما در کنار مزایا، رسوب بالا، از معایب آن به شمار می رود.در صورت دیدن علائم خرابی مبدل حرارتی پکیج، بهتر است نسبت به تعویض آن اقدام نمود. این نوع مبدل، اب گرم مصرفی را سریعتر تامین می نماید.

مزایای پکیج دو مبدله:

از مزیت پکیج دو مبدله یکنواختی در تولید آب گرم مصرفی است که از داغ شدن بسیار زیاد آب جلوگیری می کند. رسوب ایجاد شده در این نوع مبدل بسیار کم بوده و خرابی کمتری را به دنبال دارد. اما در مقابل این نوع مبدل دارای عیوبی است که می توان نیاز به زمان طولانی تر برای گرم شدن آب مصرفی اشاره نمود. همینطور فعال بودن دائم آن در تابستان نیز به استهلاک آن می افزاید.خرابی مبدل پکیج

علائم خرابی مبدل پکیج

برای یافتن علائم خرابی مبدل حرارتی پکیج، حتی در بهترین پکیج دیواری بهتر است با موارد زیر آشنا شویم. در صورتی که با این موارد روبه رو شدید باید بدانید که از علائم خرابی مبدل پکیج به شمار می رود.

  • احساس بوی بد ایجاد شده در پکیج
  • خاموش شدن و از کار افتادن ناگهانی پکیج
  • کم شدن فشار آب گرم
  • کم و زیاد شدن ناگهانی عقربه های پکیج
  • ایجاد سرو صدای غیرنرمال از پکیج که برای رفع این مشکل پیشنهاد می شود در ابتدا به هواگیری مبدل اقدام نمایید. پس از هواگیری در صورت عدم رفع صدا باید نسبت به تنظیم نمودن شیربرقی دستگاه اقدام کرده نمایید. رسوب زدایی مدار و مبدل حرارتی از دیگر اقدامات رفع صدای پکیج است
  • گرم نشدن شوفاژها
  • کم شدن دمای آب گرم در حالی که پکیج روشن است.

بنابراین در صورت دیدن نشانه های خرابی مبدل پکیج، آن را تعمیر نمایید تا به سایر اجزای دستگاه آسیب نزند.

رسوب، از جمله علت خرابی مبدل پکیج

برای رفع مشکل رسوب که به عنوان علائم خرابی مبدل حرارتی پکیج شناخته می شود، می توان به روش های زیر اقدام نمود.

در ابتدا برای رسوب گیری بهتر است جریان برق را در دستگاه قطع نمایید. درب روی پکیج را باز کرده و آب آن را خالی نمایید. برای این کار باید ورودی آب سرد به دستگاه را قطع نمایید و شیر پرکن مخالف عقربه های ساعت چرخانده و شیر آب گرم را باز نمایید .پیچ مبدل ها را باز نموده و با مواد مخصوص شستشو نمایید. بهتر است مبدل را با فشار زیاد آب شستشو دهید تا رسوب ها خارج شود.

علت خرابی مبدل پکیجعلل خرابی مبدل پکیج

از علت خرابی مبدل پکیج می توان به موارد زیر اشاره نمود.

تجمع رسوبات و آهک

از آنجا که آب مصرفی مقداری آهک دارد و در برخی مناطق این املاح و رسوبات بیشتر است، باعث می شود که مبدل ها به مرور زمان دارای رسوب شوندو این رسوبات مسیر لوله را مسدود نموده و عملکرد مبدل را کاهش می هد. به همین منظور باید به صورت دوره ای نسبت به تمیزک ردن مبدل اقدام نمایید. یکی از نشانه های تجمع رسوب، صداهای نامتعارف است.

تجمع لجن

تجمع لجن در مبدل حرارتی اولیه پکیج از مشکلات رایج در پکیج است. عبور مداوم آب در لوله ها به ایجاد لجن کمک می کند. بنابراین اثر منفی بر گردش آب خواهد گذاشت.

پایان

در صورت دیدن نشانه های خرابی مبدل پکیج، برای داشتن دستگاه پکیج سالم و سلامت بهتر است هر چند وقت یکبار به کمک متخصصان این امر، نسبت به سرویس دستگاه خود اقدام نمایید. همچنین اگر به دنبال قطعاتی برای تعمیر پکیج خود هستید، حتما از بخش فروشگاه ایران پکیج نیز بازدید کنید.

3 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.